Caiet de insemnari

martie 4, 2010

O bijuterie uitata

Senzatia pe care o incerc scotocind prin maruntaiele IMDB-ului dupa filme vechi si bune e asemanatoare celei pe care o simteam cand eram mai mic si exploram caseta de bijuterii a mamei mele. Ce e si mai frumos e ca descopar filme extraordinare, care, desi sufera de un defect impardonabil in opinia (proasta) a multora, adica acela al vechimii, merita vazute mai abitir decat o sumedenie de productii prapastioase contemporane.

Mergand pe firul carierei unui actor care imi place in mod deosebit, Alec Guinness (de neuitat in rolul colonelului britanic absurd de scortos in The Bridge on the River Kwai sau in cel al inteleptului Obi Wan in Star Wars), am descoperit ca unul dintre filmele pentru care a primit o nominalizare la Oscar este The Lavender Hill Mob, regizat de Charles Crichton. Faptul ca a castigat si o statueta pentru scenariu original m-a convins ca merita vazut.

Increderea pe care i-am acordat-o mi-a fost rasplatita cu varf si indesat. The Lavender Hill Mob este o comedie britanica pe care atributele de ordin culinar – delicioasa, spumoasa, savuroasa – nu o pot caracteriza indeajuns. Alec Guiness joaca rolul unui marunt functionar de banca, a carui unica insarcinare este sa supravegheze transportul de lingouri de aur de la topitorie la trezorerie. La un moment dat, vecin ii devine un barbat care se ocupa cu confectionarea de suveniruri metalice cam kitchoase. Intamplator, procedeul lor de realizare este aproape identic cu cel al lingourilor, astfel ca le vine ideea sa organizeze jaful perfect. Care nu se petrece chiar impecabil, dar reuseste, numai ca peripetiile protagonistilor sunt departe de a se fi incheiat. Suita de patanii si situatii hilare ce se va desfasura este atat de imprevizibila, cum numai din sanul inimitabilului umor englezesc putea rasari.

Ideea filmului, revolta individului impotriva propriului sistem, seamana cu aceea din Double Indemnity, numai ca, daca  pelicula lui Billy Wilder sta sub semnul tragicului si al coruptiei morale, aici nu e decat o inofensiva fabula despre zvacnirea din mediocritate, iar infractionalitatea este, in cel mai rau caz, amuzanta. Alec Guinnes, britanic sadea cu melon, umbrela si costum negru, afiseaza o imbinare superba de siretenie si timiditate, pe care o trasmite cu minimalismul unui mare actor.

E clar ca ipostaza asta de arheolog cinematografic imi place si o s-o continui.

P.S. La inceputul filmului, o tanara il saruta discret pe obraz pe Guinnes. Daca vi se pare ca e Audrey Hepburn, nu va inselati. Ea e.

11 comentarii »

  1. Ma bucur mult ca scrii si despre filme vechi. Am mult de recuperat, iar tu esti cel mai bun ghid 😉

    Comentariu de Olga — martie 4, 2010 @ 13:43 +00:00mart. | Răspunde

  2. Trebuie sa recunosc ca eu am fost privilegiata – pe mine m-ai convins sa il vad in persoana:D. Oricum, recunosc ca este un super film: Obi Wan asta e tare simpatic si joaca excelent, dar nu cred ca trebuie neglijati nici ceilalti „complici” (mai ales hotii aia). Ha! Incepui sa rad cand ma gandii la faza cu „You’re the boss…” sau aia cand incepe politistul sa cante si ei erau disperati sa scape:)))). Frumos film! Sa ma mai bati la cap cu filme din astea comice englezesti:).

    Comentariu de claudia — martie 4, 2010 @ 13:43 +00:00mart. | Răspunde

  3. Salut!

    Imi place blogul tau si temele abordate: filmele, pictura. Interesant.
    Arunca o privire si aici http://radugheban.wordpress.com/
    Daca iti place continutul ma poti adauga in blogroll.
    Eu te-am adaugat deja 😉
    O sa mai trec pe aici.

    Ciao si succes in continuare!

    Comentariu de hp — martie 4, 2010 @ 13:43 +00:00mart. | Răspunde

  4. Multumesc pentru aprecieri, Radu. Si eu te-am adaugat la blogroll :).

    Comentariu de Iulian Fira — martie 5, 2010 @ 13:43 +00:00mart. | Răspunde

  5. […] Palin, Monty Python, The Lavender Hill Mob Despre Charles Crichton stiam ca a regizat excelentul The Lavender Hill Mob. John Cleese mi s-a parut simpatic pe unde l-am vazut, plus ca despre el si despre Michael Palin […]

    Pingback de Furtisaguri in stil englezesc « Caiet de insemnari — mai 30, 2010 @ 13:43 +00:00mai | Răspunde

  6. Dacă mai scormonești IMDb-ul pentru filme vechi, ia-l în considerare și pe A man for all seasons (1966). L-am văzut recent și încă nu reușesc să-mi adun impresiile.

    Comentariu de Ana Ayana — noiembrie 9, 2011 @ 13:43 +00:00nov. | Răspunde

  7. Hai ca ti le clarific eu, ca l-am vazut de 2 ori :): un film istoric sublim, cu dialoguri inteligente, costume fastuoase, dar adecvate, si cu interpretari de o frumusete care tinde catre perfectiune – evident, Paul Scolfield absoarbe peste jumatate din impresia pe care acest film ti-o produce.

    Comentariu de Iulian Fira — noiembrie 9, 2011 @ 13:43 +00:00nov. | Răspunde

    • Mai punem la socoteală și faptul că este inspirat din realitate, că a existat cu adevărat acest Thomas More 🙂

      Comentariu de Ana Ayana — noiembrie 9, 2011 @ 13:43 +00:00nov. | Răspunde

  8. Care a fost si autorul unei carti devenite celebre, Utopia, care, asa cum scriam undeva pe blogul asta, e un pic altfel decat ne-am imagina datorita numelui.

    Comentariu de Iulian Fira — noiembrie 9, 2011 @ 13:43 +00:00nov. | Răspunde

  9. […] mai folosit in destule randuri sintagma “bijuterie uitata“, iar acum o sa o dezvolt putin. Vazand D.O.A., m-am simtit exact ca in acel magazin de […]

    Pingback de Entertainment morbid « Caiet de insemnari — martie 14, 2012 @ 13:43 +00:00mart. | Răspunde

  10. […] transceanda conditia si sa ajunga in tagma stapanilor, un demers in stilul lui Alec Guinness in The Lavender Hill Mob, dar mai malitios. Singurul aspect cu care mi-ar fi fost greu sa ma impac este tradarea nerusinata […]

    Pingback de Jeeves cel hot | Caiet de insemnari — februarie 6, 2014 @ 13:43 +00:00feb. | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu

Blog la WordPress.com.